להתחבר לאדם הנכון – במקום הנכון: איך ליצור קשרים ולתפוס ג'וב טוב?
כדי לעשות שיווק עצמי אפקטיבי יש ללמוד את הארגון, אופיו והדנ"א שלו ■ לדוגמא, האם הארגון דוגל בעבודה בשיתוף פעולה ונכון לנו להתבלט כמשתפי פעולה, או להיפך - הוא דוגל בעבודה עצמית של טלנטים?
עבודות לחרדים | 27 אוג 2015 12:16

 

זה קרה בדרך לכנס מקצועי במלון תל אביבי. בעודנו נוסעים, ראיתי איך א' מסמן את האובייקט – מנהל בכיר המקורב לסמנכ"ל בארגון, שישב במושב האחורי. הוא התחיל לאט, בשיחה אגבית, ובמהלך עצירה קצרה לתדלוק וכמעט בלי לשים לב – עבר להתיישב לידו וניהל איתו שיחה ערה עד שהגענו ליעד.

 

גם במהלך הכנס, דאג לשבת לצדו. לא הופתעתי כלל שכאשר החליט לעזוב את החברה, מצא תפקיד בכיר תוך זמן קצר כשהוא מדלג באלגנטיות על התקופה המייסרת שאותה נעבור מרביתנו בחיפוש עבודה מייגע, חתימה בלשכה והשתתפות בתהליכי מיון מתסכלים. היכולת להתחבר לאנשים הנכונים בארגון ולצלוח את הפוליטיקה הארגונית – מעוררת קנאה. הבשורה הטובה: היא נלמדת.

 

הביטוי "פוליטיקה ארגונית" מייצר אצל רובנו תגובה של רתיעה – שאנחנו נתנהג כמו פוליטיקאים? הרי הם נתפשים כאחד מהזנים הבזויים בעיני הציבור, ואולם התנהלות נכונה בארגון מחוייבת המציאות, ואין הכוונה להתנהגות מרפקנית או מכוערת. בספרה "מיומנויות רכות: המפתח להצלחה במציאות קשוחה", פגי קלאוס מדגישה כי הימנעות מכך עלולה להיות טעות שתותיר אתכם תקועים במקום, בזמן שעמיתים שלכם – לאו דווקא מוכשרים מכם – יקבלו יותר הערכה, שכר גבוה מכם ויקודמו לפניכם.
את המושג פוליטיקה ארגונית ניתן לחלק לשלושה עקרונות: מודעות ארגונית – היכולת למפות ולזהות את התרבות הארגונית, לרבות מיהם אנשי המפתח בארגון; היכולת לקדם את האינטרסים המקצועיים והאישיים שלנו בתוך הארגון, בצורה האפקטיבית ביותר בהתאם למיפוי זה; והיכולת לקדם את עצמנו ואת היחידה שלנו בצורה הטובה ביותר.

 

כדי לעשות שיווק עצמי אפקטיבי יש ללמוד את הארגון, אופיו והדנ"א שלו. לדוגמא, האם הארגון דוגל בעבודה בשיתוף פעולה ונכון לנו להתבלט כמשתפי פעולה, או להיפך – הוא דוגל בעבודה עצמית של טלנטים? חשוב להבין אילו עובדים מוערכים יותר, וכיצד הם פועלים.

 

מיפוי וזיהוי אנשי המפתח בארגון הם עניין משמעותי אותו תיאר דניאל איימס, במאמר בהרווארד ביזנס ריוויו ב–2013. על פי איימס, חשוב לדעת מיהם מקבלי ההחלטות והמקורבים המשפיעים עליהם. כדאי לדעת למי, ואיך נכון, לפנות על מנת לקדם רעיונות שלנו או לקבל משאבים כגון תקציב או תקנים לפרויקטים שאנחנו רוצים לקדם.

 

במקביל, צרו הזדמנויות לחשיפה ולקידום עצמי. שאלו את עצמכם: מה עולה לראשם של אנשים בארגון כשהם חושבים עלינו? איך אנחנו רוצים שיתפשו אותנו? האמור דורש התנהלות מודעת, והכוונה היא לא להתנהגות מזויפת אלא קול פנימי שבוחן מה השם שאני מייצר לעצמי בסיטואציה. מצאו דרכים לגרום לאחרים לשבח אתכם – זהו מי הממשקים הפנימיים או הלקוחות החיצוניים שלכם בעלי ההשפעה הגדולה ביותר, ודאגו שיביעו את שביעות רצונם האמיתית בפני האנשים הנכונים.
אחד האנשים המשפיעים יכול להיות המנטור שלכם. חשוב לפנות אל אותו אדם, להביע את הערכתכם אליו ולבקש את תמיכתו. לפי מחקר של Catalyst מ–2008, היעדר מנטור אפקטיבי מהווה את אחת הסיבות לאי־קידום בעבודה.

 

טיפ נוסף – אל תעקפו את המנהל הישיר שלכם. שמירה על מערכת יחסים טובה עם הממונים עליכם היא לא פחות מקריטית. עצה אחרונה שיכולה לסייע – במקום לדבר על "פוליטיקה ארגונית" דברו על "חוכמה ארגונית" שתהפוך לחלק מההתנהלות היומיומית שלכם בארגון.

 

מאמרים שאולי יעניינו אותך

0 תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[fbcomments]