מתי, אם בכלל, זה בסדר לעבוד בחינם?
יותר ויותר חברות מבקשות ממומחים לעבוד ללא תשלום בתמורה לרכישת ניסיון או חשיפה. טיילור סוויפט נאבקה אמנם באפל ודרשה תשלום, אך האם יש מקרים בהם זה משתלם לעבוד בלי לקבל שכ
עבודות לחרדים | 28 יול 2015 15:37

 

רובנו יוצאים מנקודת הנחה שיש לשלם לאנשים בהתאם לעבודה שהם עושים. אולם לאחרונה, גל של פלטפורמות פרסום חדשות, טכנולוגיות חדשות ומצוקות כלכליות, גרמו לכך שחברות גדולות כקטנות, החלו לבקש ממומחים לעבוד בחינם, בתמורה לניסיון או חשיפה.

 

חברות תקשורת, לדוגמה, דרשו מאז ומתמיד יותר עבודה תמורת פחות כסף מהפרילנסרים. אולם הבעיה הפכה חמורה יותר מאי פעם. בלוגים, אתרים של חברות והמדיה החברתית הציפו את הרשת ויצרו ביקוש גדול לתוכן זול. לתופעה המתגברת הזו יש גם תגובות נגד. הזמרת טיילור סוויפט למשל, סירבה לאפשר לאפל להעניק למנויים הורדה בחינם של אלבומה האחרון, 1989, במשך שלושה חודשים. אפל נאלצה בסופו של דבר לשנות את המדיניות שלה, ותשלם מעתה לאמנים גם בתקופות ההורדות בחינם.

 

אמנים שאין להם את כוח ההשפעה של סוויפט פשוט פונים למדיה החברתית כשהם חשים שמנצלים אותם. הצלם פאט פוט פנה למדיה החברתית כדי להביע את תסכולו מבקשתה של להקת הרוק גרבאג' להשתמש בתמונות שצילם בתשלום ב-1995 בספר חדש מבלי שיקבל פיצוי נוסף. בדומה, הבקשה של חברת הטלוויזיה הבריטית פרינסס פרודקשיונס, להשתמש במוזיקה של די.ג'יי מקצועי בלי עלות, הפכה ויראלית עד מהרה.

 

אך השאלה היא האם יש מקרים שבהם זה בסדר לעבוד ללא תשלום? לדוגמה, צעיר ללא ניסיון שרק סיים את לימודיו או אדם המחפש שינוי קריירה? במקרים האלה, התשובה היא כן, לפחות כך לפי כמה אנשים שעשו זאת בעצמם.

 

ב-BBC ניסו למפות את הכללים למקרים בהם אפשר לעבוד בחינם:

 

ראשית, החליטו האם החשיפה שווה את היעדר המשכורת. אם החברה שמבקשת את הטובה בחינם היא מבוססת וידועה, ייתכן ושווה לקחת את הסיכון. אחרי הכל, השורה הזו בקורות החיים תשתלם בעתיד בדרך של עבודה נוספת וחיזוק המהימנות המקצועית שלכם.

 

בנוסף, אם תסרבו תהיו מוכנים לתגובות, ולכך שהחברה עלולה לא לבקש מכם לעבוד איתה שוב. מצד שני, האם אתם רוצים לעבוד עבור חברה שדורשת שתעבדו ללא תשלום?

 

כיום, גם חברות גדולות ורווחיות מבקשות עבודות קריאטיביות מבלי לספק פיצוי כספי. "מה שמעניין הוא מספר החברות המכובדות שמבקשות מאנשים לעבוד בחינם, ואני חושבת שהמספר הזה הולך וגדל", אמרה ל-BBC היועצת העסקית רונדה אברמס, מחברת 19 ספרים על יזמות, כולל הספר "התכנית העסקית המצליחה: סודות ואסטרטגיות". "פנו אליי חברות גדולות ששוות מיליארדי דולרים, וביקשו ממני לכתוב עבורן בחינם".

 

אברמס מוסיפה ומציינת כי חשוב ללמוד להעריך את היכולות שלכם. "כמה פעמים ראיתים שמישהו אחר, שאתם יודעים שפחות מוצלח מכם, מקבל שכר גבוה יותר? זאת כי הוא שיווק עצמו בצורה טובה יותר וידע מה השווי שלו".

 

קשה במיוחד להעריך מבחינה פיננסית עבודה בתחומי האמנות כמו כתיבה, מוזיקה וצילום. עם זאת, אם יצירה שווה פרסום או שימוש בה בהקשר ציבורי או מסחרי, היא ככל הנראה שווה כסף.

 

בכל זאת, יש מקרים שבהם כן תרצו להציע את שירותיכם ללא פיצוי כספי. "לדוגמה, עבודה עבור ארגוני צדקה שווה את העבודה בחינם, כי זה משהו שמאמינים בו", מציינת אברמס. אפשרות נוספת היא לקיחת פרויקטים בחינם במטרה לקדם את הקריירה או לבצע מעבר לסקטור חדש לגמרי.

 

בדומה לפרילנסים, גם בוגרי אוניברסיטאות טריים מוכנים לעיתים לעבוד בחינם במטרה לבנות לעצמם שם ולצבור ניסיון. הסוד להשגת ניסיון ותשלום הוא במציאת תמיכה. יש אוניברסיטאות שעושות בדיוק את זה. אוניברסיטת לונדון למשל, עוזרת לבוגרים לקדם את העבודות שלהם. "כמה אוניברסיטאות החלו לספק שירותים עסקיים ותמיכה לסטודנטים ובוגרים", סיפר בוב גילוורת', מנהל שירותי הקריירה באוניברסיטת לונדון. "האוניברסיטה אומרת לסטודנטים: אתם יכולים ליצור ערוצים משלכם, ואנחנו תומכים בכם".

 

אפשרות נוספת היא לפתח יצירתיות שתאפשר לכם לקבל שכר. הבלוגר האמריקאי סקיילר בייקר ג'ורדן, יצא באפריל בקמפיין מימון המונים כדי לממן טיסה לבריטניה לסקר את הבחירות שנערכו במדינה עבור האתר שלו, The Curious American. הוא אמנם עובד בתעשיית השירותים הפיננסיים, אך מנסה לצבור ניסיון בכתיבה כדי שיוכל להשיג עבודה בעיתונות. "אם רוצים להשיג עבודה בתשלום, צריך כבר לפרסם דברים ולפתח פרופיל מקוון", הוא אומר.

מאמרים שאולי יעניינו אותך

0 תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[fbcomments]