אָז יָשִׁיר-מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת
הרב ישראל אברמובסקי ראש בימ"ד תורה והלכה, בטור מיוחד לפרשת השבוע
עבודות לחרדים | 30 ינו 2015 11:33

 

אָז יָשִׁיר-מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת. (שמות טו,א)

 

מובא במדרש אמר משה באז חטאתי שאמרתי ומאז באתי לדבר אל פרעה הרע לעם הזה באז אני אומר שירה. (שמו"ר כג ג)

 

ומבאר הבית הלוי עומק עניין השירה שנאמרה, שהרי מי שהוא בצער חלילה והקב"ה עוזרו ומצילו ונותן להקב"ה שבח והודיה על הטובה שעשה לו,

 

יש אשר עיקר שמחתו והשבח שמשבח לבורא העולם הוא רק עבור הטובה שקיבל וההצלה מהצער, וא"כ לא תגדל שמחתו יותר מאלו לא היה לו צער קודם והשמחה רק על ההצלה.

 

אבל יש אשר שרים שירה כשירתם של משה ואהרון  שעיקר שמחתם לא על ההצלה מיד המצריים אלא עיקר שמחתם ע"ז שזכו להיותם הכלי חפץ שעל ידם נתגדל כבודו יתברך ועל ידי הצלתם ממצרים נתפרסם שמו וכמו ולכן אשירה לה' כי גאה גאה.

 

ומכאן שהשירה נאמרה גם על השיעבוד כמו על הגאולה, דאלמלא השיעבוד לא היתה גאולה, ושמחו בשיעבוד כבגאולה, וזהו שאמר באז חטאתי שאמנם קודם התרעם על כובד השיעבוד אבל  עכשיו אני אומר שירה.

 

באז פירושו שאני אומר שירה גם על אז גם על השיעבוד.

 

"אודך כי עניתני ותהי לי לישועה"(תהילים קיח) אני נותן לך הודיה על העינוי הקודם שעי"ז באה לי הישועה ועל שניהם כאחד אני מודה לך ושניהם כאחד טובים.

 

ונראה עוד שכתוצאה מהכבדת העבודה הכבדת ליבו של פרעה, זכו להיגאל מוקדם יותר ממילא ההודאה היא על הקושי שנוצר משליחותו של משה, מה שגרם להקדמת הגאולה.

 

שבת שלום ומבורך!

 

ישראל אברמובסקי

מאמרים שאולי יעניינו אותך

0 תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[fbcomments]