פרשת ויצא
הרב ישראל אברמובסקי ראש בימ"ד תורה והלכה, בטור מיוחד לפרשת השבוע "ויצא" מזויית עינו.
עבודות לחרדים | 27 נוב 2014 02:23

"וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא" (ברשית כח,יא)

התחילו מריבות זו עם זו זאת אומרת עלי יניח צדיק את ראשו וזאת אומרת עלי יניח מיד עשאן הקב"ה אבן אחת וזהו שנא' ויקח את האבן אשר שם מראשותיו (רש"י שם)

 

ויקח מאבני המקום וכתיב ויקח את האבן אמר רבי יצחק מלמד שנתקבצו כל אותן אבנים למקום אחד וכל אחת ואחת אומרת עלי יניח צדיק זה ראשו תנא וכולן נבלעו באחד (חולין צא ע"ב)

 

ויש להבין את גודל חשיבות עניין האבנים שנצרכנו להתעכב על כך במדרשי חז"ל

"יש ברקיע י"ב חלונות וכל שבט ושבט עולה תפילתו דרך השער המיוחד לו – כפי שורש ומקור נשמת השבט ההוא" (משנ"ב משער הכוונות)

 

שנים עשר אבנים כנגד שנים עשר שבטים המסמלים י"ב שערים, י"ב שיטות ונוסחאות בעבודת ד'

וכולם אהובים כולם ברורים

הצד השוה שבינהם "וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם"

יעקב מלמדנו את שיטתו את דרכו דרך לחיים של תורה להיות 'בן תורה' באשר הוא ובכל מצב "עם לבן הרשע גרתי, ותרי"ג מצות שמרתי, ולא למדתי ממעשיו הרעים" (רש"י בראשית לב,ה)

 

ובזה כולם מודים כל אותם י"ב שיטות כל אותם י"ב שבטים ולכן "כולם נבלעו כאחד"

וכבר אמרו שבין אותם אלו הפותחים תפילתם בהודו לד' ובין אותם אלו הפותחים תפילתם בברוך שאמר כולם נפגשים יחד ב"יהי כבוד ד' לעולם".

וזה הלימוד שמלמדנו יעקב בהתאחדות האבנים אשר שם תחת מראשותיו.

 

שבת שלום ומבורך!

 ישראל אברמובסקי

מאמרים שאולי יעניינו אותך

0 תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[fbcomments]